Nationale onderwijsprijs

april 4, 2017

De “Oscar van het onderwijs” voor “Het onderwijs van de toekomst.” De jury van de Nationale Onderwijsprijs 2015 – 2017 vond dit een terecht oordeel over de gezamenlijke skillsweken van van openbare basisscholen de Klimroos en Apollo 11 samen met MAVO Tien. In januari 2017 wonnen we de provinciale Onderwijsprijs. Daardoor mochten we meedingen op nationaal niveau en in maart 2017 wonnen wij samen de Nationale Onderwijsprijs.

Volgens de jury lopen de drie scholen ‘ver voor de troepen uit’ als het gaat om de samenwerking tussen basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast oordeelt de jury dat de scholen alle drie voorlopers zijn op het gebied vanonderzoekend leren, talentontwikkeling en het inzetten van 21st century skills. Prachtige complimenten voor de scholen. Klik hier voor het juryrapport van de provinciale ronde.

,,Dit is supergaaf,’’ reageert een dolenthousiaste Marja Hamers, directeur van Apollo 11, ook namens de anderen. ,,We hadden het natuurlijk gehoopt, want we vonden het een heel goed project. Geweldig dat de landelijke jury dat ook vindt!’’

Met elf andere regionale winnaars gingen ze vandaag, 29 maart 2017, naar Rotterdam. De Utrechters wonnen de titel van deze tweejaarlijkse landelijke prijs voor onderwijsinnovatie. Ze ontvingen een ‘heel mooie’ bronzen olifant van twintig kilo en een geldbedrag van 7000 euro.

,,We hebben meteen een fantastisch plan. We gaan natuurlijk verder met onze projecten, maar we sturen ook ons gezamenlijke projectteam naar Londen, om daar nog meer inspiratie op te doen voor onderwijsinnovatie. En voor hun werkplezier natuurlijk!’’

Waar gaat het precies om?

De Apollo 11 werkt samen met MAVO10 en De Klimroos vanuit de subsidie: ‘Samen voor de toekomst’. In een 6 tal projecten waarbij 21ste eeuwse vaardigheden centraal staan, werken de leerlingen samen aan diverse hedendaagse thema’s.  De afgelopen anderhalf jaar waren er zes projecten, waarin kinderen van alle drie de scholen in gemengde groepjes samenwerken aan opdrachten, op alle drie de locaties. Het eerste project was bijvoorbeeld robotica. ,,En dan niet een kant-en-klaar-lespakket ‘bouw een robot’, maar die robot moest opdrachten uitvoeren. En de kinderen moesten er een vlog over maken en hun resultaten presenteren. Zo oefenen ze veel verschillende vaardigheden,’’ vertelt Annelies Meijer.
Klik hier voor een filmpje van het eerste project met robots.

Marja Hamers, directeur Apollo 11: ,,Het project ontstond toen Nadia Daoudi (directeur Mavo Tien) en ik ontdekten dat we een belangrijke visie delen: het onderwijs aan kinderen tussen 10 en 14 jaar kan beter. De subsidie ‘Onderwijsimpulsen’ van de gemeente, gaf ons de kans deze samenwerking op te zetten. We hebben De Klimroos, die ook innovatief onderwijs geeft, gevraagd om mee te doen.’’

Doorlopende leerlijnen

Een van de gedachten was dat kinderen in de basisschool actief onderzoekend leren, maar dit stopt in het voortgezet onderwijs. Mavo Tien is een nieuwe VO school, gestart in 2015. In de samenwerking ontstaat de zo gewenste doorlopende leerlijn van PO naar VO. Hiervoor stelde de gemeente Utrecht subsidie beschikbaar.

Kan deze samenwerking worden uitgebreid met andere scholen? Marja Hamers: ,,Ik denk zeker dat het kan worden uitgebreid met andere scholen. Omdat op de basisschool kinderen zitten met verschillende leerniveaus zou dat wat mij betreft wenselijk zijn.’’