De laatste keer dat we onze visie uitgewerkt hebben, was in oktober 2018, inmiddels alweer bijna vier jaar geleden. En ondanks dat dat een tijdje geleden is, omarmen we de visie met daarin heterogeen werken nog steeds. Het is ook niet zo dat we niet de kansen van heterogeen werken zien, maar een aantal zaken zorgt ervoor dat de Apollo 11 overstapt naar homogene groepen.
Waar worden de leerlingen beter van?
De afgelopen twee jaar zijn bijzondere jaren geweest. We hebben twee jaren gehad waarin corona veel invloed gehad heeft. Daarnaast neemt ook het lerarentekort toe, waardoor er bijvoorbeeld minder invalleerkrachten zijn.
De leerlingen op de Apollo 11 ontwikkelen zich allemaal op hun eigen manier en de laatste tijd wordt zichtbaar dat de verschillen tussen leerlingen groter geworden zijn. Dat betekent ook dat er meer gedifferentieerd moet worden in een groep. In een heterogene groep zijn in de basis al zes niveaus per vak aanwezig, door de toegenomen variatie in onderwijsbehoeften zijn op dit moment meer dan zes niveaus nodig. Dit belemmert ons in het geven van goed passend onderwijs op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied.
Om tot een goed besluit over de vormgeving van de groepen voor volgend jaar te komen, hebben we de uitgangspunten voor ons onderwijs op papier gezet met als titel: ‘we nemen de ruimte’ met daarbij de centrale vraag: ‘worden de leerlingen er beter van?’. De uitgangspunten zijn:
Op basis van deze uitgangspunten en de vraag ‘worden de leerlingen er beter van?’ is gekozen voor het werken met homogene groepen. Bij geen enkele optie bestaan alleen maar voordelen, dus ook niet bij homogeen werken, maar op dit moment we hebben met elkaar gezien dat deze optie wel het beste past bij de onderwijsbehoeften die de kinderen hebben. Hier worden de leerlingen beter van.